یک دقیقه یادگیری اصولی ، معجزه آسا تر از دو ساعت یادگیری غیر اصولی

یک دقیقه یادگیری اصولی ، معجزه آسا تر از دو ساعت یادگیری غیر اصولی

توی بعضی از کلاس های زبان ، زبان آموزها رو کلافه می کنن تا معنای یک لغت رو به انگلیسی بهشون منتقل کنن و براشون جا بندازن !
دو ساعتِ تمام ! درمورد معنای یک لغت از لغت های ریدینگ یا مکالمه کتاب یا … ، پرچونگی می کنن و به زبان انگلیسی ! آسمون و ریسمون رو به هم می بافن تا تفهیم کنن که معنای اون لغت چی می شه ! اما حتی کوچکترین راهنمایی به زبان فارسی ، در این پروسه دو ساعته یِ کسالت بار رو گناه بزرگی می دونن !
زبان آموزها هم باید دو ساعتِ تمام ! زُل بزنن به دهن استادشون و در نهایتِ عجز و خودخوری ! در درونِ خودشون دست و پا بزنن تا شاید بتونن منظور استادشون رو متوجه بشن !
اما چون استاد روش درستی که مطابق با قوانین مغز برای یادگیری باشه رو برای آموزش به کار نمی بره ! معنای لغت برای زبان آموزها جا نمیافته ! و فقط اعصابشون خورد می شه ، کسل می شن و دو ساعت وقتشون تلف می شه !
چون در شروع آموزش زبان ، دایره لغت زبان آموزان برای فهم صحبت های انگلیسی استادشون ، ( که حتی یک کلمه هم به فارسی شاگرداش رو راهنمایی نمی کنه ! و فکر می کنه تند تند انگلیسی و در سطح بالا حرف زدن ، شأن و کلاسش رو پیش شاگرداش بالا تر می بره !!! ) محدود هست .

سالها بعد ، همون زبان آموزان ، در جایی به اون لغت بر می خورن ، در دیکشنری معنای فارسی اون لغت رو جستجو می کنن و می بینن که ای بابا ! اصلاً چند سال پیش ، از اساس معنای اون لغت رو اشتباه متوجه شدن !

چرا ؟

چون مراجعه به دیکشنری فارسی ، از دید اساتیدِ متعصب به روش هایِ سنتی ، منسوخ شده و ناکارآمدِ آموزش زبان انگلیسی ، یک گناه نابخشودنی محسوب می شده و می شه ! و همین امر در شروع یادگیری زبان انگلیسی ، باعث بی انگیزه شدن زبان آموزان و به مرور باعث رها کردن کلاس زبان می شه ! پدیده ای که به وفور شاهدش هستیم !
چون مغز انسان از در جا زدن ، از تلاش بی حاصل کردن و نتیجه اشتباه گرفتن و … متنفره ( در این خصوص ، مقاله ” با اول لغت ، مغزمون همیشه برنده و خوشحاله ” رو بخونید )

خُب وقتی که می شه هر لغت رو با شیوه ای استاندارد ، بین المللی و لذتبخش ، به سرعت و در کمتر از یک دقیقه ، از هر لحاظ در ذهن زبان آموزان حک کرد ، چرا باید در حق زبان آموزان ، خیانت کرد و آموزش رو با روش های ناکارآمد و از دُور خارج شده ! دو ساعتِ کسالت بار و بی نتیجه ! کِش داد ؟! که باعث مأیوس و بی انگیزه شدنِ زبان آموزان بعد از گذشت یکی دو ماه بشه و کلاس زبان رو با تنفر رها کنن !

مغز ما انسان ها از در جا زدن متنفر و فراریه ؛

وقتی می شه با بکار گیری روش های نوین آموزشی و با دونستن قوانین یادگیری در مغز ، یادگیری رو بارها و بارها آسون تر ، سریع تر و در عین حال لذتبخش تر کرد ، آخه چه کاریه که لقمه رو دور سَرِ خودمون بگردونیم ! و خودآزاری کنیم و از مسیر پر پیچ و خمی که هیچ سودی هم به حالمون نداره یادگیری رو پی بگیریم و مسیر صاف و مستقیم و لذتبخش رو نادیده بگیریم ؟
مگه قراره ما چقدر عمر کنیم ؟ ۱۰۰۰ سال ؟ قراره برای یادگیری هر لغت ، دو ، سه ساعت زمان صرف کنیم و آخرش هم دست از پا دراز تر ، هیچ چی متوجه نشیم ؟!
چرا فراموش می کنیم که یادگیری زبان انگلیسی ، صرفاً یه ابزار قوی برای رسیدن به اهداف زیبامون هست و خودش یه هدف دور و دراز و دست نیافتنی و رویایی نیست !
وقتی که می تونیم در کمتر از یک سال ، با بکارگیری روش های درست آموزشی ، به زبان انگلیسی مسلط شیم و ازش به عنوان ابزاری عالی و کارآمد برای رسیدن به اهدافمون استفاده کنیم ، چرا و به چه دلیل باید خودمون رو سرگرم و معطل و علاف روش های نخ نما شده و منسوخ آموزشی کنیم ؟!

واقعاً چرا و تا کی ؟!

این چنین اساتید محترمی ، از این نکته مهم غافل هستند که هر چقدر علم و سواد ما عمق بیشتری داشته باشه ، راحت تر و ساده تر مفاهیم رو به مخاطبین خودمون منتقل می کنیم و تند تند انگلیسی صحبت کردن برای انتقال مطلب ، به زبان آموزانی که در شروع یادگیری زبان هستند ، کاری کاملاً غیر حرفه ای ، ناشیانه و اتفاقاً نشانه عمقِ کمِ سواد و سطحی بودنِ مهارت در انتقال مطلب هست !
در عین حال هم ، با چنین خیانتِ ناخواسته و نادانسته ای ! ناخواسته زبان آموز ها رو ، به اشتباه از سطح زبان خودشون ، خجالت زده ، مأیوس و نا امید می کنن و نتنها کمکی به زبان آموزان نمی کنن بلکه متأسفانه اثر منفی هم روی روحیه و اعتماد به نفس و بازدهی اونها در یادگیری به جا می گذارن !
اساتید محترمی که نگاهی متعصبانه به روش های سنتیِ آموزشی دارند ، متأسفانه ، هیچ ارزشی برای زمان ارزشمند و غیر قابل برگشت زبان آموزان قائل نیستند !

چرا ؟

چون دو دستی به روش های سنتی ، ناکارآمد و نخ نما شده آموزش زبان انگلیسی چسبیدند و وِل کن هم نیستند !
چون خودخواه هستند و نمی خوان زحمت یادگیری روش های نوین و موثر آموزشی رو به خودشون بِدن تا بتونن این روش ها رو در آموزش دادن به زبان آموزها به کار بگیرن !
چون دلشون نمی خواد به خودشون زحمت بدن و با دنیای امروز هماهنگ بشن ، به منطقه امن خودشون چسبیدن و از هر گونه تغییر فراری هستند ! چون تغییر یعنی جدا شدن از منطقه امنی که برای خودشون ساختن ، چون تغییر ، یعنی یادگیری روش های نوین و این اساتید محترم نمی خوان زحمت یادگیری چیزی های جدید رو به خودشون بدن ، می خوان با روش های سنتی ای که یک بار در گذشته ی خیلی دور یاد گرفتن همچنان به زبان آموزان آموزش بدن و وقت گرانبهای زبان آموزان رو تلف کنن اما خودشون یک بار برای همیشه روش های نوین آموزشی رو یاد نگیرن تا هم به خودشون لطف کرده باشن و هم اینکه قدم مثبتی در راه سرعتِ ( با کیفیتِ ) یادگیری زبان آموزانشون برداشته باشن !

در این بین ، ضرر اصلی متوجه چه گروهی هست ؟

مسلماً زبان آموزانی که از سیستم آموزشی چنین اساتیدی استفاده می کنن!
عمر ارزشمند خودشون رو با اعتماد کردن به چنین سیستم های ناکارآمد و نخ نما شده ای ، به هدر می دن و همین میشه که بعد از گذشت ۱۰ ، ۱۵ سال کلاس زبان رفتن ، هنوز نمی تونن دو تا کلمه ی درست و حسابی انگلیسی صحبت کنن و گلیم خودشون رو از آب بیرون بکشن !

این مقاله توسط وبسایت اول لغت  به رشته تحریر درآمده و حاصل مطالعات ، تحقیقات ، پژوهش ها و تجربیات ” اول لغت  می باشد ،  لطفاً هنگام به اشتراک گذاری این مقاله ، منبع  www.avvalloghat.com را ذکر فرمایید تا مسیر مطالعه و پژوهش در راستای آگاه سازی و روشنگری، همچنان زنده و پویا باقی بماند 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *